Wciąż zdaje się pokutować przeświadczenie, że firmie usługowej system ERP nie jest potrzebny. W handlowej – oczywiście, w produkcyjnej – jak najbardziej, a w usługowej – niby po co?
Przekonanie to, niewątpliwie i bezsprzecznie błędne, może wynikać z faktu, że przedsiębiorcy nie znają wszystkich możliwości i rozwiązań systemów ERP. Pierwszym, a często niestety ostatnim skojarzeniem jest program sprzedażowo-magazynowy czy księgowy. Tymczasem producenci oprogramowania zapewniają szeroki zakres funkcjonalności także tym firmom, które nic nie produkują, nie sprzedają towarów, a swoją działalność opierają na kapitale ludzkiego intelektu, umiejętności, talentu, kreatywności i wiedzy.
Firmy z branży usługowej, takie jak np. kancelarie prawne, agencje reklamowe i marketingowe, biura architektoniczne, inżynierskie, projektowe, firmy świadczące usługi spedycyjne, logistyczne czy serwisowe, mimo że nie sprzedają konkretnego, fizycznego towaru, także potrzebują usprawnienia wielu procesów, zautomatyzowania procedur oraz poprawienia produktywności. Branża usługowa rozwija się dynamicznie i potrzebuje dostosowanych rozwiązań technologicznych w nie mniejszym stopniu niż branża produkcyjna czy handlowa.
Wśród korzyści, jakie przynosi wdrożenie systemu ERP, dla firm usługowych szczególnie ważne są:
- poprawa zarządzania relacjami z Klientami i partnerami biznesowymi, wgląd w historię tych relacji, możliwość planowania i przypominania o kolejnych zdarzeniach (spotkaniach, telefonach, mailach etc.),
- rejestracja i planowanie działań związanych z projektami, śledzenie postępów w realizacji projektów,
- usprawnienie komunikacji między pracownikami, działami czy oddziałami firmy,
- istnienie spójnej bazy danych, zapewniającej dostęp do wszelkich potrzebnych informacji, w zależności od nadanych uprawnień,
- zwiększenie produktywności i skuteczności świadczenia usług, skrócenie czasu reakcji na zapytania klientów,
- ułatwienie zarządzania zasobami i materiałami, a co za tym idzie kosztami operacyjnymi, oraz możliwość lepszego ich wykorzystania,
- monitorowanie i zarządzanie finansami, szczególnie istotne w przypadku indywidualnych wycen usług,
- zminimalizowanie ilości błędów,
- oszczędność czasu dzięki zautomatyzowaniu procesów,
- możliwość analizowania danych, tworzenia szczegółowych raportów, będących podstawą planowania dalszego rozwoju firmy,
- śledzenie dostaw, transportu, ułatwienie współpracy z dostawcami,
- możliwość korzystania z rozwiązań mobilnych.
Wszystko to przekłada się na znacznie lepszą kontrolę nad działaniami firmy, łatwiejszą pracę i większe zyski. Na pewno warto więc zainwestować w taki system, który najlepiej odpowie na potrzeby danego przedsiębiorstwa. Rozwiązania takie jak enova365 czy Comarch ERP Optima zapewniają elastyczność w dostosowaniu do indywidualnych wymagań i mają szeroki wachlarz rozwiązań także dla firm usługowych, działających w różnych branżach.